Wizja obozów koncentracyjnych przedstawiona w opowiadaniach
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Cała obozowa rzeczywistość jest podzielona na dwie części, tworzy dwa odrębne światy. Jest to świat władców i świat niewolników. Ci drudzy tratowani są tu jako zwierzęta lub przedmioty, użyteczne lub bezużyteczne, zależnie od sytuacji. Te bezużyteczne są zazwyczaj niszczone, gdyż nie ma z nich żadnego pożytku. Niemcy potrzebują siły roboczej, której dostarczają im więźniowie obozów. Napływ więźniów jest ogromny, dlatego też tych najsłabszych, najchudszych i najbardziej zmęczonych usuwają.

W obozach panuje skrajny terror. Jest on utrwalony w systemie polityczno-prawnym. Sprowadza więźniów do roli, która została im wyznaczona przez władzę - do roli rzeczy. Terror uświadamia więźniom, jaki jest ich status w obozie, stanowi również trening dla samych Niemców. Prowadzi również do tego, iż więźniowie zaczynają samych siebie traktować jak rzeczy. Władcy dążą do tego, aby mieszkańcy obozów tak właśnie o sobie myśleli. Stosują terror głodu, redukują istnienie człowieka do potrzeb jego ciała, do fizjologii. Doprowadza to do tego, iż głównym tematem rozmów w obozach jest pożywienie i sposób zdobycia go. Walka o pożywienie staje się głównym celem życiowym więźniów. Niemcy ogołacają ludzi ze wszelkich uczuć, ludzkich odruchów. Dają więźniom możliwość zdobycia pożywienia, jednak zawsze jest to kosztem drugiego człowieka. Specjalnie tworzą atmosferę rywalizacji, walki o najmniejszy kawałek chleba. A dla wygłodzonych więźniów i nawet taki jest bezcenny. Wszelka miłość, solidarność została wyniszczona. Należy dodać, iż zdobycie pożywienia w obozie nie wiąże się tylko z chęcią zaspokajania głodu, ale również oznacza przetrwanie. Trzeba jeść, aby mieć siły do dalszej pracy. Ludzie wyniszczeni, chudzi i bezsilni są usuwani, gdyż nie ma z nich żadnego pożytku, zajmują tylko miejsce w obozie. Rywalizują również o lepszą pracę, ubrania…O wszystko. W obozie każdy wybór jest zły, bo każdy zwrócony przeciwko życiu - swojemu lub drugiego człowieka. Tu warto zwrócić uwagę na nowe pojęcie, które powstało właśnie dzięki literaturze wojennej. Jest to pojęcie „człowieka zlagrowanego” czyli takiego, który wyzbył się wszelkich wartości, którego okrucieństwa ,jakich doświadczył w obozie zmieniły na tyle, że patrząc na nie, nie odczuwa już żadnych emocji. Takie krwawe widoki stały się dla niego codziennością. Walczył tylko o przetrwanie, nie zważając na innych. Żył według obozowych zasad, nowej obozowej „moralności”, która nie dopuszczała myślenia o drugiej osobie. Trzeba było dbać tylko o siebie, często kosztem wyrzeczenia się własnej rodziny, przyjaciół.

Udostępnij

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 - 


  Dowiedz się więcej
1  „Proszę Państwa do gazu” – plan wydarzeń
2  Obozowa codzienność w opowiadaniach Borowskiego
3  Obraz lagrów w opowiadaniach Borowskiego



Komentarze
artykuł / utwór: Wizja obozów koncentracyjnych przedstawiona w opowiadaniach


  • Warto jeszcze wspomnieć o tym, że narrator neguje filozofię Platona, w którą kiedyś szczerze wierzył, bo jakże w obliczu obozowej zagłady moze istnieć piekno i dobro? Niewolników, wznoszących starożtyne budowle przyrównuje do ludzi będących w obozie w Auschwitz. Źródła systemu totalitarnego narrator odnajduje w starożytności-narrator zarzuca fałszowanie historii. Panicznie boi się zwycięstwa Hitlera, dominacji Niemców, wznoszenia monumentalnych budowli, autostrad, które beda budowane rekami `ludzi z obozów.`
    a ()

  • to moja ulubiona ksiazka jest napisana jezykiem prostym trafia dokladnie w sedno mysle ze kazdy powinnien ja przeczytac na pewno zrozumie nawet najbardziej ulomny .....a jest o czym czytac...uwierzcie
    marylu (www.claromaysia {at} wp.pl)

  • Kasia ma racje. Jak sie ksiazki nie skuma to dupa z czytania czy tekstu w calosci czy samego opracowania (albo obydwu). Mozna by tu dodac cos o warunkach panujacych np w "Bitwie pod Grunwaldem". Z tego opowiadania tez by sie dalo cos dopisac :D Pozdr
    Aymi ()

  • boze po co te komentarze ?? przeczytalam ksiazke zbrodnie i kare i pozniej streszczenie i opowiadanie i wiecie co? nawet jak ksiazki bym nie przeczytala to bym wiedziala tyle samo haha.bo teraz opracowania tak dobrze robia ze nie ma wielkiej potrzeby czytac ksiazki ..poprostu trzeba ja skumac:D
    kasia ()

  • Bardzo dobrze, że są te opowiadania, ponieważ sama nie mogłabym przeczytać tych opowiadań - są dla mnie przerażające. Ledwie przebrnęłam przez streszczenie i nie wiem czy zasnę. Takiej książki nie byłabym w stanie przeczytać choć jest o bardzo ważnych dla nas sprawachi zapewne godna polecenia.
    Kari ()

  • a j a wam powiem tak plastikowe studenciki...jak tacy madrzy jestescie to po hu. tu weszliscie i komentujecie?? madralinscy sie znalezli, zycie wam pokaze kretynii
    v6 (mialo!wp.pl)

  • wiecie co? w ogóle dziwię się wam, że nie przeczytaliście tych opowiadań... jedna z niewielu pozycji w szkolnym kanonie która nie znalazła się tam przypadkowo... na mnie opowiadania wywarły ogromny wpływ...
    zuza ()

  • nie wiem czy jest sie czym chwalic, ze nie zna sie tak waznych dziel.. zwlaszcza na forum.. co do opracowania- dosc dobre, chodz moim zdaniem mozna by jeszcze kilka rzeczy ulepszyc
    teo ()

  • Naprawdę winszuje Wam, to jakie oceny dostaniecie ze sprawdzianu nie jest w żadnym wypadku odzwierciedleniem jakości opracowania na tym portalu, będzie to tylko i wyłącznie wina Waszego lenistwa, żadne opracowanie Was nie uratuje jeśli nie przeczytaliście książki, wiem bo sam w pierwszej klasie liceum czytałem opracowania albo tylko części książki, skończyłem z ocena 3 na koniec roku , w trzeciej klasie mogę mieć piątkę, ponieważ czytam lektury, a opracowania w internecie traktuje jako przypomnienie i utrwalenie wiadomości z książki, moja polonistka jest na tyle skrupulatna, ze ktoś kto nie przeczytał lektury tylko opracowanie może liczyć maksymalnie na dwójkę, chociaż znałby je na pamięć :).
    Paweł ()






Tagi: